”Det dobbelte blik” handler om at se styrkerne i det særlige (og umiddelbart bekymrende/udfordrende) hos børn og unge i udsatte positioner.
Det tager afsæt i erkendelsen af, at selvom børn og unge i udsatte positioner ofte afviger fra, hvad vi opfatter som normalt og hensigtsmæssigt, så kan deres ’særlighed’ indeholde styrke- og ressourcepotential – som dog alt for ofte overses og ikke gives udviklingsmulighed.
Foredraget er baseret på et femårigt udviklings- og forskningsprojekt, hvor vi undersøgte og afprøvede, hvordan man blive bedre til at få øje på samt understøtte dette styrke- og ressourcepotentiale, samtidig med at man også tager hånd om sårbarheden ved deres ’særlighed’.
I foredraget Introducerer jeg til ”Det dobbelte blik”, herunder til hvilken forskel det har gjort for børn, unge og fagprofessionelle. Foredraget giver indblik i såvel teorierne bag, som metoder der kan igangsætte og understøtte at arbejde med ”Det dobbelte blik”.
Derudover kommer jeg også ind på, hvilke målgrupper, det kan bruges til, samt hvordan det kan anvendes som fælles tredje i tværprofessionelt samarbejde.
Afslutningsvis skitserer jeg hvordan man rent praktisk kan komme i gang.
Foredraget kan bruges af den faglige ledelse som afsæt for refleksioner, beslutning og planlægning af, om og hvordan man vil arbejde med mindsettet, såvel som et afsæt for præsentation heraf for personale, politikere, bestyrelser og lignende.
45 min