I dette foredrag introducerer jeg til et af mine ’hjertebørn’; nemlig inddragelse af børn og unges perspektiver som afgørende for kvaliteten af det pædagogiske og sociale arbejde.
Jeg kommer derudover ind på, hvordan vores børnesyn indvirker på vores samarbejde og inddragelsespraksis, og præsenterer Roger Harts Deltagelsesstige som refleksionsredskab, samt udfordringer og dilemmaer knyttet til inddragelse.
Afslutningsvis skitserer jeg, hvordan man helt konkret kan gribe arbejdet med inddragelsen an.
Foredraget er karakteriseret ved at give en overordnet og generel introduktion, fremfor at gå i dybden med f.eks. børnesyn, metoder, en særlig gruppe af børn eller unge eller inddragelse i en bestemt kontekst, som jeg ellers ofte gør, når jeg er ude at holde oplæg eller facilitere fagprofessionel udvikling.
Foredraget kan bruges af den faglige ledelse som afsæt for refleksioner, beslutning og planlægning af, om og hvordan man vil sætte ind i forhold til arbejdet med inddragelse af børns og unges perspektiver, såvel som et afsæt for præsentation heraf for politikere, bestyrelser og lignende. Ligeledes kan det bruges som ’startskud’, når en institution eller personalegruppe skal i gang med/videreudvikle deres inddragelsespraksis.
44 min