Alle er enige om, at relationskompetencen er central i det pædagogiske arbejde. Netop derfor er det besynderligt, at en kompetence, der er så betydningsfuld for børns udvikling, trivsel og læring, ikke understøttes af et fælles fagsprog.
Videoen handler om, hvad professionel relationskompetence egentlig er, og hvordan vi kan skabe en fælles terminologi.
Videoen præsenterer ICDP – metoden (International Child Development Program) der giver konkrete anvisninger på, hvordan pædagogikken kan italesætte de relationelle dialoger. Først når man har et fælles fagteknisk sprog til at tale om relationer er det muligt at arbejde med de relationelle udfordringer. Gennem det relationelle møde kan vi skabe et univers af fællesskab og forbundethed. De konkrete mødeøjeblikke skaber et sanseligt univers, hvor vi kan dele oplevelser, følelser og erfaring. Men set i det store perspektiv er gode relationelle oplevelser DNA’et i både livsduelighed og udvikling af et demokratisk sindelag.
Nogen vil mene, at budskabet er for sent ude – at den professionelle relation allerede står centralt i pædagogikken. Men når vi møder professionelle der siger
- ”Hun gider ikke lære noget”
- ”Han gør det bare for at få opmærksomhed”
- ”Han har brug for grænser”
- ”Hun er uden for pædagogisk rækkevidde”
Så er der stadig brug for at styrke begrebet professionel relationskompetence, da vi kun gennem øget faglighed kan rydde op i de hverdagsagtige synsninger, der spænder ben for refleksion og udvikling.
59 min