Dette foredrag handler om de udfordringer, det skaber for vores børn og forbindelsen mellem dem og os, når børn kommer i daginstitution i en meget tidlig alder, og i mange timer om dagen. For hvordan gør vi børn trygge, når de er adskilt fra dem, deres tryghed afhænger af i mange timer om dagen, fem dage om ugen?
Er det overhovedet en god ide at udsætte børn og forældre for tidlig adskillelse?
Skal vi have lavet vores samfund om eller kan institutionsmodellen fortsat godt bruges, hvis vi sørger for at ændre normeringen og husker at medtænke tilknytning?
På foredraget dækkes følgende:
- Hvorfor tilknytning ikke er medtænkt i den danske institutionsmodel og hvorfor det volder problemer
- Hvordan dårlig normering påvirker pædagogers evne til at knytte sig til børn
- Hvorfor det altid er det voksne menneskes ansvar at knytte sig til barnet, og aldrig barnets ansvar
- Hvorfor tilpasningsadfærd hos børn ofte opfattes som trivsel, og hvorfor det er et stort problem
- Hvorfor mange børn kontinuerligt presses ud i deres overlevelsesmekanismer i institutionstiden, og hvordan vi bedst spotter denne adfærd
- Hvordan pædagoger og forældre (og samfund) bedst hjælper børn med at regulere stressbelastninger og adskillelsessorg, så disse ikke sætter sig som kroniske tilstande i børns adfærd
49 min